Józsefváros forgalomcsillapítása

Év
2022-2023
Program
közlekedésfejlesztés
Státusz
aktuális

Az erős autóforgalomnak számtalan rossz hatása van a lakókra: hangos és az általa okozott rossz levegő ideg- és légzőszervi megbetegedéseket okoz. Ott, ahol sok az autó, nem szívesen jár gyalog az ember, hiszen lehet, hogy nincs is megfelelő szélességű járda, illetve balesetet is okozhatnak a gyorshajtók. Valójában rengeteg olyan rejtett költsége van az autóhasználatnak, amit mindenki elszenved, még azok is, akiknek nincs is autójuk. Hiszen egy élhetőbb városnegyedben, ahol tisztább a levegő és szívesebben engedjük el a gyerekeket játszani, sokkal értékesebbek az ingatlanok, mert többen szeretnének ilyen helyen élni, mint egy szürke és büdös városnegyedben. Sőt, ha tisztább a levegő, nem kell annyit orvoshoz járni.

Ezért olyan városnegyedeket szeretnék létrehozni, amelyek nem az autók, hanem az emberek számára vonzóak. Ennek érekében három alapcélt fogalmaztunk meg az itt lakók nyugalma érdekében: 

  1. Csökkenteni az áthaladó gépjármű forgalmat.
  2. Lassítani, csillapítani a megmaradó forgalmat. A gépjármű forgalom csillapítása azt jelenti, hogy ugyan minden helyszín elérhető lesz autóval Józsefvárosban, de csak akkor, ha jól megtervezi a sofőr az útját.
  3. Vonzóbbá tenni a gyaloglást és a kerékpár használatát. 

Ehhez járdaszigeteket alakítunk ki, szűkítjük az útpálya szélességét, így biztonságosabb lesz a gyalogosok számára átkelni majd az úttesten. Több helyen visszaállítjuk a kétirányú biciklizés lehetőségét. A tervek költséghatékony forgalomtechnikai eszközökkel valósulnak meg, hogy minél szélesebb területen alakíthassunk ki forgalomcsillapítást és a visszajelzések alapján tovább javíthassuk a kialakítást.

A Csarnok , Népszínház és a Magdolna negyed terveit az érintettek egy a Kesztyűgyárban tartott lakossági fórumon, az erre a célra kialakított online térképes konzultációs felületen és emailben véleményezhették egészen 2022. június 30-ig.

A lakossági konzultáció során több száz visszajelzést kaptunk mind online, mind pedig személyes úton. A visszajelzések többsége az új forgalmi rend problémáira hívta fel a figyelmet, illetve arra, hogy annak bevezetésével, hol romlik az élhetőség. Ezeket mind figyelembe vettük és támogatásnak tekintjük annak érdekében, hogy még erősebben zárjuk ki az átmenő forgalmat. Konkrét változás az eredeti tervekhez képest, hogy a sokak által ellenzett Kiss József utcát nem kívánjuk kétirányúsítani a gépjárműforgalom számára. Ezen kívül a Nagy Fuvaros-Szerdahelyi utcák forgalomcsillapítása is újra asztalra kerülhet a Fővárosi Önkormányzattal való megbeszéléseken. Hasonlóan a Fecske utca átmenő forgalmát is megszüntetjük, amely a József utcai gyalogos terek megnyitásával növelte volna a forgalmat.

Több olyan megkeresést is kaptunk, hogy egyes lakók hogyan érik majd el otthonaikat, amit minden esetben megvizsgáltunk. Mindezek mellett nagyon köszönjük a több tucat támogató visszajelzést és, hogy megosztották velünk saját tapasztalataikat. Ezek mind nagyon hasznosak voltak, és ezek mentén folytatjuk tovább a tervezést. A frissített tervek alapján folytatjuk az engedélyeztetési folyamatot a Budapest Közút munkatársaival, és amint megegyezés születik, közzé tesszük a végleges koncepció terveket is.

A konzultációs kérdésekre, megjegyzésekre adott válaszaink ide kattintva érhetőek el.

A szükséges engedélyek megszerzését és a vonatkozó döntéseket követően a körülmények és a műszaki követelmények függvényében bevezetjük a változtatásokat. Először a Magdolna negyedben, ezután a Népszínház negyedben, végül a Déri Miksa utca felújítási munkálatainak figyelembevételével a Csarnok negyedben.

Csarnok negyed

A Csarnok negyedben több komplex problémával kellett foglalkoznunk. A helyiek lakókörülményeinek javítása érdekében a kelet-nyugat és észak-dél irányú átmenő forgalmat is csökkenteni szeretnénk. A gépjárműforgalom lassítása érdekében a kereszteződések között váltakozó parkolással és elhúzásokkal segítjük a megfelelő sebesség választását, azaz a gépkocsiknak kis kitérőt kell tenniük, miközben áthaladnak az utcán. Mivel elsődleges célunk a gyaloglás és kerékpározás vonzóbbá tétele, a kényelmesebb gyalogos átkelés érdekében szűkítjük a fordulóíveket és a negyed minden utcája újra kerékpározható lesz két irányban. Mivel a József és Német utcák fontos kerékpáros folyosókká válhatnak, az ellenirányú kerékpározást külön kerékpársávval támogatjuk, melyet több helyen a parkolósáv mögött vezetünk el.

Összegzés:

Magdolna negyeD

A Magdolna negyed három nagyobb változtatáson esik át: egyrészt a Dankó utca a közepéről, a Magdolna utcától lesz egyirányú a gépjárművek számára, míg a szemből, azaz “ellenirányból” érkező kerékpározók külön sávban hajthatnak át az egész utcán. További nagyobb beavatkozás, hogy a Magdolna utca Lujza utcai és Koszorú utcai kereszteződéseiben kötelező fordulási irányt jelölünk ki, mely a gépjárművezetőket érinti. 

A lassabb gépjárművezetés elősegítésére szűkítjük a forgalmi sávot, aminek köszönhetően több tér marad a parkolásra, így minden utcában megszüntetjük a járdán való parkolást. A forgalmi sáv szűkítésén túl túl 70-100 méterenként elhúzással segítjük a megfelelő sebesség megtartását, azaz a gépkocsiknak kis kitérőt kell tenniük, miközben áthaladnak az utcán. Ezek az elhúzási pontok több esetben figyelembe veszik a helyszínek fásítási lehetőségeit. A Dankó utcai kerékpársáv mellett a Koszorú utca déli és a Szerdahelyi utca Teleki László téri szakaszán is kerékpársáv kialakítását tervezzük, mivel fontos kerékpár hálózati kapcsolatok a kerület és főváros szempontjából is. A nagyobb kereszteződésekben is szeretnénk segíteni a gyalogosok közlekedését, például a Kálvária tér szélesebb járdafelületeket és járdaszigeteket kap a keresztezés megkönnyítésé érdekében. 

Összegzés:

Népszínház negyed

A Népszínház negyed legnagyobb változása, hogy a széles kereszteződéseket gyalogosbarát járdafülekkel és szigetekkel látjuk el. Így a II. János Pál Pápa tér kereszteződései és a Kiss József és Bezerédj utca kereszteződése biztonságosabb és kényelmesebb is lesz a gyalogos közönségnek. 

A lassabb haladás elérése érdekében a 30-as zóna behajtásánál elősegítjük a megfelelő sebesség megtartását, azaz a gépkocsiknak egy kis kitérőt kell tenniük, miközben áthaladnak az utcán. Ilyen kialakítás lesz például a Csokonai, Kenyérmező, Légszesz, Dologház, Alföldi utcákban illetve a Teleki tér mentén is.  

Összegzés:

PROJEKT ADATOK

Finanszírozás: önkormányzati forrás
Rév8 szerepe: projektmenedzsment